Haderslev

Etagehøje foldeglas til HAB afdeling 62

FOLDEGLAS GIVER NYT LIV TIL ALTANERNE

Foldeglas fra Alumentdk på fire forblæste fællesaltaner har givet nyt udeliv i HABs afdeling 62. De store altaner er med ét blevet til mødesteder for beboerne, der trækker udenfor til en bid brød, en kop kaffe eller en snak med naboen.  

De fire store altaner stod ofte tomme hen. Vestenvind og larm fra trafikken nedenfor betød, at det ikke var særlig sjovt at bevæge sig udenfor. Men takket være foldeglas fra Alumentdk, er der nu kommet gang i det sociale liv. Glasset betyder nemlig, at beboerne kan lukke altanen til, når det blæser og få samme hyggelige effekt af at være ude. Og det har sat gang i altanlivet.

“Altanerne ligger ret vindfølsomt, så beboerne brugte dem ikke rigtig før. Nu er der kommet flere havemøbler på altanerne. Beboerne kommer ud for at spise, tage en kop kaffe eller bare snakke med hinanden. De er virkelig glade for den nye løsning. Ja, afdelingsformanden oplevede sågar, at han kunne sidde ude og nyde aftenen en dag, hvor der var skybrud”, siger inspektør i HAB Hans-Peder B. Callesen.

BESØG PÅ SHOWROOM GAV SIKKERHED

Jenni Fjeldgaard Herløv fra Rambøll har også rosende ord til løsningen. Hun oplevede, at beboerne i begyndelsen var skeptiske overfor foldeglasset. De var bange for, at elementerne var for tunge og svære at håndtere. Bekymringerne blev hurtigt manet i jorden, da beboerne fik en minimodel hjem og besøgte Alumentdks showroom.

“Vi havde et rigtig godt besøg på showroomet, hvor afdelingsformanden og bygherren fik mulighed for at se og afprøve løsningerne i 1:1. Det gav dem sikkerhed for, at det var den rigtige løsning. Bagefter har vi så oplevet, at løsningen ikke bare skærmer for vinden, men også for trafikstøjen. Det var en bonus, vi ikke havde tænkt over”, siger Jenni Fjeldgaard Herløv.

GODT SAMARBEJDE

dkBeboerdemokratiet er en vigtig proces i byggeprojekter med almene boligforeninger. Her hjalp Alumentdk med illustrationer, en minimodel af foldeglasset og andre detaljer, der blev præsenteret på det besluttende beboermøde.

“Det har bare kørt så let. Vi har ikke haft nogle problemer, og leveringstiden har været meget acceptabel. Gennem hele processen har Lars fra Alument været der. Det er utrolig rart, at vi har haft den samme person at tale med gennem hele processen. Det betyder meget for at få smidig proces”, slutter Jenni Fjeldgaard Herløv.